İspanya'da Tırmanış Dolu Bir Ay - 2 - Oliana, Santa Linya, Rodellar

Öğle öncesinde toparlanıp ev sahipleriyle vedalaştıktan sonra Lleida'ya doğru yola çıktık. Burası alışveriş merkezi ve banka bulabileceğiniz küçük bir şehir. Biz de yemek stoğumuzu doldurup Oliana'ya geçtik. Geldiğimizde hava kararmıştı. Oliana, her türlü ihtiyacın karşılanabileceği bir yer. Hatta merkezdeki parkta ücretsiz internet bile var. Tırmanış sektörü ise merkezden 6 km dışarıda ve gündüz bakılınca kaya bandı rahatlıkla görülebiliyor. Biz de bir şeyler yeyip tırmanış alanına doğru yola koyulduk. Burada kamping yok ama Oliana'dan ev kiralanabilir. Biz bir gece kalacağımızdan çadır atacağız. Sektörün koordinatlarını çeşitli tırmanış sitelerinden bulabilirsiniz. Biz de toprak yollardan geçip bulduğumuz açık bir alana fenerlerle çadır kurup yattık. Gece çıkan fırtına uykumuzu zehir de etse Oliana'dayız ulan deyip sektöre daldık. Burada ne yok ki, dünyanın en zor rotası olarak ün yapmış La Dura Dura 9b+ burada, 9a+ lar havada uçuşuyor. Dünyanın dört bir yanından en iyi tırmanışçılar limitlerini zorlamak için buraya geliyorlar.
Kamp attığımız alan ve arkada Oliana kaya bandı.

Biz sol tarafa geçip bir 6b ile işe başladık, sonrasında herkesin ilk denemesinde düştüğü 6c+ bir rotadan sonra çok hoş olan turuncu bir 7a yı ilkgörüşte (onsight) çıktım. Peşimden Yasir ve Tugay da rotayı tamamladılar. Bu arada baktım tanıdık bir yüz yaklaşıyor: Patxi Usobiaga. Gelip kendini tanıttı biz de tanıttık. Aşağıdaki tarlaya siz mi çadır kurdunuz kaldırın dedi. Meğer buradaki arazi sahipleri tırmanışçılara pek sıcak bakmıyorlarmış. İyi deyip çadırımızı topladık. Sonra sektörün tam ortasında yangeçiş bir hat olan La Relaidad Duele 7b rotasının ekspreslerini takılı görünce girdim ve ilkgörüşte çıktım. Bence rota en fazla 7a'ydı. Bu arada Patxi Panchamama 9a+ rotasına 2 deneme yaptı, izlemesi çok iyiydi. Ben de yıllardır aklımda olan bir başka hayal rotamı denedim: Humildes pe Casa 8b+(10+). Gök mavisi iki kolonetten oluşan bu hat fotoğraflarında ve videolarında o kadar güzel görünüyordu ki bir gün mutlaka denemeliyim demiştim. Gerçek hayatta o kadar mavi görünmese de, bolt araları 5 metre olsa da denediğime pişman olmadım.
Humildes pe Casa 8b+, 10+.

Bu arada Sacha Digiulian de gelmiş kendi projesini deniyor. Biz de Tugay'ın gazıyla Patxi'nin ısınma rotasına girdik. Herkes düşmeden en yüksek noktaya çıkmaya çalıştı ve düştü, iyi antrenman oldu. Akşam sektörde tanıştığımız üç İspanyol bizi kamp ateşinde muhabbete çağırdılar. Bol muhabbetten sonra çadırı yeniden kurup buz gibi bir gecede berbat bir uykuya daldık.
Ertesi gün yarı donmuş olarak uyanıp berbat hislerle hem eşyalarımızı topladık hem de bir şeyler yemeye çalıştık. Bugün hedef Santa Linya. Oliana'dan bir saatlik sürüş sonrası bu meşhur mağarayı yerinde görebildik. Çok sıcak. Tüm gün güneş alan mağara bir de rüzgar yoksa yanıyor. Soğuk kış günleri için ideal. Oliana kadar olmasa da burada da 9a, 9a+, 9b rotalar var. Buradaki en düşük derece 7a. Biz de mecburen 7a'da ısınıp yandaki bir 7b+(9-) ye geçtik. Tutulmaktan yağlanmış tutamaklara bir de güneşin sıcaklığı eklenince rota çekilmez oldu.
Yasir sıcak ve kayganlaşmış tutamaklarda (7b+, 9-)

Biz de mağaranın solunda yavaştan gölgeye giren başka bir 7b+ hat olan Boluda'ya girdik. Gözlemli (Flash) denememde dizlik takmadığımdan acıdan diz takmalarda fazla dinlenemeyince kilitte düştüm. Neyseki ikinci denememde çıkabildim. Bu rotada sabit hat kurup video ve fotoğraf çekimleri yaptık. Yanımızda sabit ip ve cumar getirdiğimizden arada birbirimizi çekiyoruz.
Tugay kilitte. (Boluda 7b+, 9-)

Yasir Boluda'da (7b+, 9-)

Ardından toparlanıp Rodellar'a yola çıktık. Fazla geç olmadan varmak istiyoruz. İki saatlik bir yolculuktan sonra akşam karanlığında Rodellar Mascun Camping'e vardık. Burasıyla daha önceden yazışmıştık ve 5 gece için 180 euroya banyolu ve mutfaklı bir bungalow kiraladık. Çadırda geçen iki geceden sonra enfes bir uyku çektim.
Rodellar'daki Bungalov.

Rodellar, Avrupa'nın eski tırmanış bölgelerinden. Konumu en yakın büyük yerleşim yerine arabayla yarım saat. Kasabanın yüzde doksanı tırmanışçı, karavanlarda, kampinglerde, kiralık taş evlerde kalıyorlar. Rodellar aynı zamanda yürüyüşçülerin de sık geldiği bir yer. Burada yürümek tırmanışın da ayrılmaz bir parçası. En azından 15-20 dakika yürüyerek sektörlerin iki tarafında uzandığı ortasından dere akan bir vadiye geliyorsunuz. Buradan sonra gideceğiniz sektöre göre bir 15-20 dakika daha yürümeniz gerekiyor.
Ekip Rodellar'da.

İlk gün biz de vadiyi boydan boya yürüyüp bir keşif yaptık. Kolonet dolu dev mağaralar, meşhur Alibaba mağarası, kaya bir kemerden oluşan Delfin sektör ve küçük sektörler vadiyi dolduruyor. Biz de ilk günümüzü daha kolay rotalar olan El Camino Sektörde geçirdik ve 6b, 7b aralığında tırmandık.
Ertesi gün El Delfin'deyiz. Buradaki kemerdeki, sektörle aynı isimdeki 7c+ rota Rodellar'ın klasiklerinden. Biz de rotayı deneyen bir çok kişiyle beraber denedik. Bizden temiz çıkan olmadı ama denemesi çok keyifli bir hattı.
Fantastik bir rota. (El delfin 7c+, 9+)

Dört günlük tırmanışın ardından bir gün dinlendikten sonra kolonet dolu bir mağara olan Gran Boveda Sektöre tırmanmaya gittik. Rodellar'daki ana sektörlerden olan bu sektör Geyikbayırı'ndaki Trebenna Sektörü andırıyor. Güne 6b+ bir rotayla başladık. Bu sektörde kolay rota pek bulunmadığından bu rotayı bir kere daha çıkıp ısındım. Niyetim sektörün en popüler 7c(9) lerinden olan Nanuk rotasını ilkgörüşte çıkmak. Denge hamleleri içeren girişinden sonra negatifte pinç tutuşlardan oluşan ilk kilidi geçerken ayak tutamağının kırılmasıyla denemem hüsranla sonuçlandı. Yapacak bir şey yok deyip bir yandaki Sopas de Ojo 7b+(9-) rotasına daldım. Tutulmaktan iyice kayganlaşmış kolonetlerde diz takarak istasyonun altındaki kilide kadar gelip biraz daha zorlayınca rotayı ilkgörüşte çıktım. Bu iyi geldi. Bu gazla bir diğer 7c hat olan L'any que de tambe rotasına da ilkgörüş girdim. Gayet iyi giderken nasıl olduysa tam ağırlığımı verdiğim anda ayağımın kaymasıyla kendimi ipte asılı buldum. Sonra tekrar rotaya girip tamamladım. Çok iyi bir hattı. Tugay'la Yasir de aynı rotalara girdiler.
Ertesi gün Rodellar'da son günümüz. Vadinin tabanından muazzam görünen başka bir mağara sektör olan Pince Sans Rire'ye geçtik. Isınmalardan sonra 7c bir rota olan Piton'a bir ilkgörüş denemesi yaptım. Boulder bir kilit ve tavanda üç klip sonra biten rotanın kilidinin son dinamik hamlesinden düştüm. Bayağı yakındı deyip, gözümü diktiğim, sektörle aynı adı taşıyan 7b+ ya ilkgörüş daldım. İnce bir kolonetli girişten sonra bir çok kolonete bağlanan bu hattı ilkgörüşte çıkabildim. Yasir bugün yorgun hissettiğinden dinleniyor. Ben de Tugay'la rotalara giriyorum. Tugay genelde rotayı temiz çıkmak için pek zorlamıyor. Denemeyi istediğim bir başka 7b+(9-) hat olan Maria Ponte el Arnes rotasında önce Tugay'ı sonra da rotayı proje yapmış bir Kanadalı tırmanışçıyı izledikten sonra bir deneme yaptım. Akşam pazarı, ne çıkarsa diye girdiğim kilitten düşmeden çıkınca Tugay'ın bahsettiği diz takmayı bulmaya çalıştım ama nafile, çok zayıf bir dinlenme. Yapacak bir şey yok kilidi geçmişim ne bulursam onunla dinlenmeye çalışacağım deyip ter içinde istasyona ulaştım. Daha önce hiç aynı günde bir 7b+ ilkgörüşte bir de gözlemli(flash) çıkmamıştım bu harika oldu. Can sıkan parmak sakatlıklarımdan sonra eski formuma kavuşmam beni çok mutlu ve motive etti. Günün son işi olarak ilk denediğim 7c yi toplamak gerekiyor, bir de istasyonuna fotoğraf için sabit hat kurmuştuk ama hava da karardı. Kafa lambalarını kuşandık ve rotayı toplama görevi bana düştü. İlk defa karanlıkta kafa lambasıyla tırmanıyorum. Daha önce bu şekilde tırmananlar görmüştüm ama bana hiç mantıklı gelmemişti. Şimdi ise mecbur bu şekilde tırmanıyorum. Rotayı sabah denediğimden hamleleri yapıp ekpresleri tutarak kilide geldim. Kilide gireceğim ama üç buçuk atıyorum çünkü düşsem altımdaki karanlık beni yutacakmış gibi bir his geliyor. Bu arada Yasir'de kafa lambasını takmış cumarlayarak yukarı geliyor. Neyse ben kilide girdim hamleleri yapıp bir sonraki ekprese geldim ama yok kitlendim. Pozisyonum da biraz ters olunca ağzımın önündeki ekpresi tutamadım ve karanlığın içine çığlığı basarak düştüm. Allah kahretsin ne işim var benim burada diyerek tekrar kilide kadar kendimi çektim başka yolu yok bu kilit geçilecek. Neyseki ikinci denememde daha soğukkanlı olup devam ettim ve istasyona ulaştım. Yok abi bir daha hiç işim olmaz karanlıkta tırmanmayla. Rotayı ve sabit hattı toplayıp dönüşe geçtik daha yolumuz uzun Albarracin'e gideceğiz. Dolunayın aydınlattığı vadide yürüyerek Rodellar'a veda ettik.